Commodore 64 Pixel Art Gallery

 2013.02.07. 17:57

Még az előző poszt írása közben botlottam bele újra egy, korábban már sokszor megcsodált, majd méltánytalan módon elfelejtett weblapba, mely a Commodore 64 Pixel Art Gallery nevet viseli, és elsöprő mennyiségben (és minőségben!) tartalmazza az elmúlt három évtized során felhalmozódott 64-es állóképeket. Természetesen ezek java része már a modern demo scene-ből származik, ám akad köztük néhány régi játékprogram nyitóképernyője is – utóbbiak pedig kiváló kontraszt gyanánt szolgálnak az előbbiekhez, még inkább kiemelendő azok mind fejlettebb technikai tökélyét, színes kreativitással teli eredetiségét és művészi színvonalú kidolgozottságát egyaránt.

64pix01.jpg

Van itt minden, még a puszta formátumok nevét végigsorolni sem könnyű: AFLI, Charmode, FLI, Hires, IFLI, MCI, MUCSU, Multicolor, MUIFLI, NUFLI, SHI, SHIFLI, UIFLI, XFLI… csak a „kifli” formátumot nem találták eddig fel. (Akit érdekel, az itt talál meg többek közt egy rövid leírást, hogy melyik mit jelent.) Jellegénél fogva talán legszebbek a NUFLI és az MCI képek. (S borzongató belegondolni, hogy manapság is tucatjával születnek még hasonlók.)

64pix02.jpg

64pix03.jpg

64pix04.jpg

Személy szerint nekem mégis azok tetszenek a legjobban, amelyek a Commodore gép két „gyári” (azaz eredeti építői által tudatosan tervezett, és különleges technikai trükközések nélkül elérhető) alapfelbontását használják, a Multicolor és a Hires üzemmódokat. Ezeket a legkönnyebb beleképzelni a C64 korabeli (azaz nagyjából a ’80-as és ’90-es évek táji) közegébe – hiszen bízvást születhettek volna akár akkor is.

64pix05.jpg

64pix06.jpg

64pix07.jpg

E kettőből is a Hires a legérdekesebb: hiszen ebben van a legtöbb korlát és megkötés (egy-egy 8x8 pixeles területen belül mindösszesen két-két használható színnel – ehhez hasonló volt például a Sinclair gépek grafikai üzemmódja, erre mondták azt, hogy „Spectrum-like”), és ebből kifolyólag ezt a legnehezebb megrajzolni, legalábbis úgy, hogy szép legyen (éppen ezért nem is nagyon használták ezt régen túl sok játékban); s mindezekhez képest meglepő, hogy ügyes, találékony grafikusok mit képesek kihozni a rendelkezésükre álló lehetőségből.

64pix08.jpg

64pix09.jpg

64pix10.jpg

Ami pedig még érdekesebbé teszi számunkra, az az, hogy egy (khm!) „kortárs” magyar rajzoló és játékprogram-fejlesztő, azaz Leon (polgári nevén Szemeti Mihály) is egy ilyesféle stílusban (vagy legalábbis ezt az üzemmódot alkalmazva) készíti a 4 Emelet című vadonatúj grafikus kalandjátékát… Utóbbira pedig egyszer feltétlenül visszatérünk majd.

64pix11.jpg

Címkék: commodore c64 leon gallery gfx demo scene hires multicolor pixel art 4emelet szemeti mihály

A bejegyzés trackback címe:

https://rosetta.blog.hu/api/trackback/id/tr405067994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DocBulywood 2013.05.22. 14:03:29

Az utolsó linkelt kép engem tökéletesen emlékeztet a PC-s Lands Of Lore: Throne Of Chaos-ra, amikor a Wirit-tel be kell Marinánál jelentkezni, h átvigyen... Marina lakhelyének a grafikája meglepően hasonlít rá...