Szédületes pezsgésen és fejlődésen megy keresztül a legutóbbi néhány év során a Commodore platform (és annak is a közepében természetesen a C64-es világ): pontosan a fordítottját produkálva annak, mintsem ki vagy meg akarna halni. Ezzel az is vele jár, hogy egyre többen fedezik fel, és szerzik be maguknak a régi gépeiket újra, csakhogy ma már nem szeret az ember holmi ócska háttértárolókkal piszmogni, sem percekig várni egy-egy program betöltésére, vagy lemezek közt matatni. Azonban a drága dolgokat sem kedveli a többség, így törvényszerű módon egy-egy jól sikerült kompromisszum mentén betaláló – azaz elég olcsó, ugyanakkor praktikusan jól használható – technikai megfejtésnek az a sorsa, hogy afféle általános tömegszabványokká válnak. Most ezek közül kettőről lesz szó, egy hardver- és egy szoftvervívmányról: az egyik az SD2IEC, a másik meg a JiffyDOS. Ha háttértárra és/vagy gyorstöltőre van szükség, ma kétségkívül ezt a kettőt használják a legtöbben.

Tegyük hozzá, ez a kettő együtt különösen hasznos, viszont az már jóval ritkább eset, hogy a júzer gépén tényleg mind a kettő egyidőben jelen legyen – ezért kell egy áthidaló megoldás is közéjük.

sdrive.jpg

Az SD2IEC egy (akár házilag is bütykölhető) SD-kártya csatoló az IEC protokollon keresztül (azaz nagyjából a régi CMD FD/HD cuccok utódának tekinthető ilyen szempontból), amit ezenkívül megfejeltek azzal, hogy a lemezképeket is kezeli és megnyitja (D64/D71/D81 stb.), sőt, még néhány gyakran használt gyorstöltő-kód korlátozott támogatására is képes a rajta lévő olcsó mikrokontroller. Nagyon remek eszköz, viszont sajnos ezeket az utóbbi tulajdonságait sokan félreértik, és azt hiszik, hogy emulálja is a szóbanforgó lemezegységeket – majd amikor rájönnek, hogy nem, a hamis elvárások miatt csalódnak. A más hasonló tömegtárolási megfejtések (mint pl. 64HDD vagy IDE64) által szintén átvett módszert alkalmazza a (többnyire és ajánlottan FAT32 rendszerűre megformattált) mapparendszer böngészésére: a parancscsatornán át kell neki szöveges utasításokat küldeni.

Például a belépés egy mappába így fest (a CD, azaz „Change Directory” a legtöbb embernek az MS-DOS-ból lehet ismerős):

open1,8,15,”cd:dir”:close1

Ez magában egy kissé nehézkes és körülményes eljárás egy bővítetlen gépen, de van egy másik, még rosszabb dolog: alapjáraton a sebesség is hasonló a lemezegység alapsebességéhez (azaz kissé gyorsabb, mivel nincsen mozgó alkatrész). Mikor ezzel szembesülnek, akkor jön a csalódások másik fele… Ámde szerencsére mindkettőre van egy szuper megoldás.

sdos00.jpg

A JiffyDOS a számítógép és a lemezegység „BIOS-ának” (vagyis a Kernal és a DOS ROM-nak) egy módosítása, mely többek közt az összes lemezműveletet a sokszorosára képes felgyorsítani (nem csupán a töltést, de a mentést, formattálást, írást, olvasást…), és egyúttal számos hasznos funkcióval bővíti a rendszert. (Ehhez persze ki kell cserélni a ROM chipeket mindkét eszközben.)

Például a fenti parancs kiadása vele ilyen egyszerű:

@cd:dir

Másik előnye, hogy nagyon kompatibilis, a lehetőség szerint legészrevehetetlenebbül tevékenykedik a háttérben. Eredetileg a CMD cég kezdte fejleszteni még a ’80-as évek derekán (ugyanazok, akik például a SuperCPU-t is csinálták), s később minden egyéb termékbe is beépítette. A cég megszűnése óta kissé zavarosan alakult a jogok utódlása, így emiatt (s a technikai bonyodalmak miatt is) a többi fejlesztésük utóélete némiképpen viharvertre sikeredett, de nagy-nagy szerencsénkre a JiffyDOS végül megmenekült, és még ma is akad néhány (ha jól tudom, tán kettő) olyan ember, aki jogosult a liszenszre a gyártáshoz és forgalmazáshoz.

Ráadásként időközben elkészült az összes ismert 8-bites Commodore masinához (még Plus/4-hez és VIC-20-hoz is van!) és szinte mindenféle lemezegységhez, így mindezeket keresztül-kasul lehet vele kombinálni egymással. Mivel csak a szoftver maga jogvédett, az általa használt protokoll azonban nem, így mások is tudnak olyan programokat írni hozzá, ami ezzel működik. Ezért ma már szinte minden valamirevaló modern cuccban benne van (vagy lehetőség van rá valahogyan megoldani ezt), többek között természetesen az SD2IEC-ekben is. Ami viszont bökkenő, hogy pont a legfontosabb helyre a legnehezebb betenni: a 64-esbe… Ugyanis a gépben be van forrasztva a Kernal chip, így ki kell onnan forrasztani, aztán foglalattal helyettesíteni, és a bővítést csak aztán tudjuk belehelyezni.

sdos01.jpg

Itt jön be a képbe az a harmadik összetevő, ami felé végig tereltem a szót: az SJLOAD. Ez egy egyszerű kis C64-alkalmazás, egy olyan gyorstöltő program, mely a Jiffy protokollal megy. 2008-ban készítette el egy „1570” fedőnevű emberke (aki amúgy fogalmam sincs, kicsoda), de valójában csak egy másik, még régebbi alkalmazás módosítása: a VDOS nevűé, amit pedig 1986-ban írt Edward Carroll (Írországban). A VDOS még a 1541-es és a 1571-es lemezegységekhez készült: ebben írták át a gyorstöltős részt Jiffy-sre. (Egy-két évvel később aztán újabb lelkes önkéntesek átportolták C128-ra és VIC-20-ra is SJ128 és SJVIC néven – vagy legalábbis magát a Jiffy protokollt. Az SJ itt az ún. „szoftver-Jiffy” rövidítése, mely arra utal, hogy nincsen ROM-ba égetve a kód.) Világszerte ezt használják ma a legtöbben az SD2IEC (és más hasonló) eszközeik mellé.

sdos02.jpg

Csakhogy én meg úgy döntöttem, én sem hagyom annyiban a dolgot, s mivel valamilyen gyorstöltőre mindenképpen szükség lesz a fejlesztéshez, kézenfekvő volt, hogy ezekhez nyúljak. Miért? Leginkább mert Public Domain (vagyis szabadon felhasználható és tetszés szerint módosítható), a forráskód is nyílt és publikus, így könnyű vele elindulni, és a kettő együtt lefedi a legfontosabb célokat. Nekiálltam első lépés gyanánt, hogy a két programot egybegyúrjam, ennek eredményét pedig elneveztem úgy, hogy SDOS ( = SJLOAD + VDOS… szóval nem az SD-kártya miatt van).

sdos03.jpg

Itt tartunk most, és ezt szeretném közreadni, ugyanakkor nemsokára jóval komolyabban továbbfejleszteni is…

A felhasználás szempontjából mind a három program azonos: egy kurta kis fájl, melynek egy karakteres neve van, ez többnyire egy felkiáltójel (!). A lemezre kell másolni, majd onnan elindítani. Az én verziómban kijavítgattam a régi kódok számos apró hibáját (bár nem mindet), így ajánlottabb immár lecserélni őket rá. Az indításkor ellenőrzi, milyen eszközön fut épp, és annak megfelelően dönti el, hogy melyik protokollal dolgozzon, ez automatikus. (Tehát éppúgy lehet használni a régi, normál lemezegységekhez, mint a modern Jiffy-alapúakhoz.) Az indítás is lehet többféle:

load”!”,8,1 vagy load”!*program”,8,1

Az első forma csak a töltőt aktiválja, míg a másodikkal ezen felül betöltünk egy másik programot. Az én verzióm itt még fejlettebb, mivel ezt a programot is futtatja egy RUN-nal (ha nem akarjuk ezt, a Shift billentyűt tartsuk lenyomva). Ha már egyszer aktiváltuk, attól kezdve elhagyhatjuk az egységszámokat, mert megjegyzi az utoljára használtat. Pl.:

load”program” vagy load”$”

Emellett a VERIFY utasítás új szerepkört kap: vele lehet lekérdezni a parancscsatornát (ha paraméter nélkül használjuk), vagy parancsokat elküldeni, illetve a lemezkönyvtárakat kilistáztatni (csak a képernyőre, az aktuális tárolt program felülírása nélkül):

verify”cd:dir” (rövidítve vE”cd:dir)

verify”$” (rövidítve vE”$)

verify (rövidítve vE)

sdos04.jpg

Ezek tehát kis praktikus segítségek azon esetre, ha nem áll rendelkezésre az eredeti JiffyDOS a Kernalban (a teljes leírás a program mellett lévő readme fájlban megtalálható). Az én újításom ebben egyelőre annyit tesz, hogy mindezt picit jobban csinálja, illetve hogy ugyanez az eredeti lemezegységekkel (akár Jiffy-vel, vagy anélkül) is, sőt, lényegében tetszőleges háttértárral alkalmazható. Ám ez még csupán a kezdet: a következő lépés gyanánt pedig azt tervezem, hogy egy egész csomó újabb hasznos funkcióval bővítem a rendszert. Ezek közül itt egy rövid lista, ízelítőnek (tehát ezek most még egyelőre nincsenek!):

  • Mindkét kódprotokoll használata egyszerre (pl. ha együtt van a gépen egy SD2IEC és egy hagyományos lemezegység, akkor egyikhez az SJLOAD, a másikhoz a VDOS – ezt jelenleg még nem tudja).
  • C128 és VIC-20 támogatás (ehhez SJ128 és SJVIC kód integrálása), és hogy platformfüggetlenül menjen ugyanazon közös alkalmazásból.
  • Talán más gépeken is (Plus/4, C65…).
  • 128-as üzemmódban betöltött C64 program autodetektálása, és az indítása közben automatikusan átváltás a 64-es módba, majd ott futtatás. (Ez a programrész már majdnem kész, és jól működik, ezért biztos benne lesz.)
  • Talán ugyanez a C65-ön is. (Ez már kissé rázósabb…)
  • A program kezdőcímének a vizsgálata még a töltés előtt, és az ahhoz való alkalmazkodás (pl. a Basic pointerek beállítása, vagy a képernyő címe… stb.), mely szintén automatizált. Ennek különösen VIC-20-on van komoly jelentősége, ahol a sokféle memóriabővítésből kifolyólag igen nagy a szórás (de jól jön akár C128 és C65 közti natív programcserebere esetében is). (Ez a rész is félig kész, de még nincsen tesztelve, és hiányos.)
  • Autoboot az SD-kártyáról a számítógép bekapcsolásakor (C128-on, talán C65-ön is).
  • Egy egyszerű kis fájlböngésző, ami függőlegesen osztott két panelos, ezért a Norton Commanderre emlékeztet (és akár a 80-oszlopos képernyőn is futhat). (És ezt pedig Commie Commandernek fogom hívni, hogyha egyszer megvalósul, szóval stipistopi, ezt a nevet most már ne használja senki más!)
  • Virtuális drive-ok emulálása a memóriában. Mint pl. REU Ramdrive, vagy 1541 Ultimate-II Command Interface… (Ez csak terv, és talán túl nagyratörő is, de meglátjuk.)

Szóval most a következő néhány hónap során ezen fogok dolgozgatni, és ha valamilyen szinten elkészülne, akkor közzéteszem majd az eredményt. Valószínűleg az már SDOS 2017 néven fog majd futni (míg a jelenlegi verzió az SDOS 2016, mint látható), és egyfájlos szingli-alkalmazás helyett már egy egész csokor program lesz. (A mellé adott forráskódok pedig lehetővé tennék bárki számára, hogy szubrutinként beépítse azt a saját kódjába, hisz végső soron éppen ez a cél: a Rosetta Interactive Fiction rendszer része lesz.)

Egyelőre ezt a jelenlegi változatot feltöltöttem most a saját oldalamra és a csdb.dk-ra is, onnan tetszés szerint leszedhető, tesztelhető, kipróbálható, és értékelhető. (Jó lenne, ha minél többen kipróbálnák különféle eszközökön, mivel nekem csak egy SDrive 1564 van kéznél tesztelésre mostanság, és azon legalábbis jól használható.)

U.i.: Természetesen az megeshet, hogy egyes programokkal együtt használva a rendszert problémáink támadnak. (Ez más boot/speed loaderekkel is megesik, mint ahogy az eredeti SJLOAD és VDOS, sőt, a JiffyDOS sem „szent”, ők is néha kifagynak, vagy összeakadnak.) Ilyen esetekre néhány tipp:

  • Legfeljebb csak kb. 198 vagy 200 blokkos hosszúságig működik a töltés. (Az eredetiekben ez csak 195 blokk, ahhoz képest ez is némi fejlődés.)
  • Ha a kívánt program betöltődik, de utána nem jól működik, akkor töltés közben tartsuk lenyomva a Shift billentyűt, ezzel megakadályozzuk az automata RUN parancsot. A töltés után deaktiváljuk az SDOS-t (vagy SYS700, vagy Run/Stop + Restore), és csak akkor futtassuk.
  • Ha netán már a töltés közben kiakadna, üssünk Run/Stop + Restore-t, majd utána SYS737-tel újraaktiválhatjuk az SDOS-t.
  • További tippek nyerhetők a readme.txt fájl olvasásával…

(Egyelőre ez van. A későbbi verziókban igyekszem majd valamilyen kulturáltabb hibakezelési módszert kieszközölni.)

(a téma folytatása: Storage for the masses)

Címkék: c64 floppy plus/4 cmd iec 1541 c128 1571 1541 ultimate 64hdd 1581 jiffydos kernal reu c65 ide64 sd2iec csdb.dk sdos commie commander

A bejegyzés trackback címe:

https://rosetta.blog.hu/api/trackback/id/tr211750943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Stefan Derrick 2016.10.01. 15:27:09

Szép, remélem meg is valósul, kitartást hozzá.

Dr.OG 2016.10.12. 06:52:35

Gratula az eddigi munkához!

Egy korrekt, 2-paneles fájlkezelő nagyon hasznos lenne (a Turbo Chameleon 64-ben van ilyen, de nagyon lassú). Ha jól emlékszem, White Wolf is szeretett volna fejleszteni valami hasonlót (most hitelen nem találom a neten), de az élet közbeszólt. Vagy egy WarpCopy64-hez hasonló sebességű és tudású program, ami RR-NET MK3 (és PC) nélkül működne, így az eredeti 1541-esről akár csak a TC64-gyel vagy c64+TC64 kombóval lehetne behúzni a lemezeket tömegével .d64-be. Nem mindegy, hogy 10 perc vagy 20 másodperc egy oldal, főleg több száz lemez esetén...

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.10.13. 23:43:36

@enpera: @Stefan Derrick: @Dr.OG: Mindenkinek köszönöm.

Azért ezek ugye még csak tervek... Meglátom, hogy végül mi lesz belőle.

Mondjuk fájlkezelőből (vagy csak böngészőből) akad már egy néhány, és mindenesetre én inkább a C128/C65 kompatibilitásra próbálom majd helyezni a hangsúlyt, mivel az még nem annyira kiaknázott terület.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.10.14. 04:53:05

Hát, c65-öt meg még csak képen láttam :)

Dr.OG 2016.10.14. 06:53:46

Én is úgy gondolom, hogy a c65 és c128 marginális példányszámban jelent meg a c64 17-25 milliós mennyiségéhez képest. C65-ből talán csak max. 100 körüli prototípus készült, és azokat sem biztos, hogy használják a tulajdonosaik, annyira értékesek. A c128 meg ugye rendelkezik c64 kompatibilis üzemmóddal, tehát a c64-re írt utility elvileg működik vele (más kérdés, hogy a 1571-es meghajtó tudását c64 alól mennyire lehet kihasználni).

Mindenesetre én egy jó gyors c64 fájlkezelőnek is tudnék örülni, az X(M)1541-es kábelt az "újabb" (kb. 10 évesnél fiatalabb) alaplapokkal el lehet felejteni, mert nincs rajtuk párhuzamos port, pedig jó lenne hozni újabb konfigok esetén is a Star Commander 'warp mode' sebességét, vagy, ha már falaki invesztált IEC busszal is rendelkező TC64-be, ne kelljen még egyszer pénzt kiadni egy RR-NET MK3 kártyáért is, vagy egy XU1541-et venni.

Chameleon alatt persze van minden, lehet 1541-est rákötni, meg oda-vissza másolni fájlokat és lemezeket, de irtózatos lassan, ami nagyobb mennyiség esetén minimum élvezhetetlenné, de inkább kilátástalanná teszi a dolgot.

Ezzel a problémával nyilván a TC64 fejlesztőinek a fülét kellene rágnom, de ahogy most áll a dolog (jelenleg már nem kapható a készülék, kb. évente jön ki csak új FW, új feature-öket nem építenek be a 'béta szökési sebesség'-re hivatkozva, és az Individula Computers megvette az eredeti Commodore jogokat), szerintem valami nagy dobásra készülnek (arra tippelnék, hogy gyártanak le az eredetivel teljesen megegyező, esetleg némileg modernizált hardvereket, lást c64 reloaded alaplap), nem biztos, a Chameleont egyáltalán az eddigi ütemben fogják fejleszteni.

Mindenesetre az eddigi munkádat is köszönöm, a jövőre vonatkozó terveidet pedig nagyra értékelem! Kellemes hét végét!

Üdv: Gábor

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.10.14. 07:45:32

@enpera: @Dr.OG:

1.) MEGA65-ről nem tetszettek hallani?

2.) C128-ból kb. 5-6 milliónyi készült (vagyis a C64 után az a második leggyakoribb retroszámítógép).

3.) Ma, az emulátorok korában, az egykori példányszám már úgysem sokat számít. Viszont érdekes a technikai kihívás. 64-es üzemmódja amúgy mindkét gépnek van (és sok szempontból hasonló).

Linkek:

mega65.org/

c65gs.blogspot.com

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.10.14. 07:51:22

@Dr.OG: Az új C64 Reloaded-et én is kíváncsian várom, mivel azt írták, hogy két különböző verzió lesz belőle. (Ebből optimistán arra következtetek, hogy egyikükön talán valamilyen Turbo Chameleon-szerű FPGA lesz...)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.10.14. 08:26:53

Az X-kábelek helyett használható alternatíva a ZoomFloppy (és CBMXfer). Az minden PC-n, minden Windows alatt működik (mert USB).

De szerintem a párhuzamos portokat sem kell még elfelejteni. Nekem pl. még minden asztali gépben lévő alaplapomon van ilyen (Gigabyte GA-G41M-Combo és GA-EP43-DS3, többek között épp most tettem mindkettőbe 3 GHz-es Xeon procit, ami azért elég jó).

Dr.OG 2016.10.15. 10:49:53

Szia!
Tudok a Mega65-ról, de számomra eléggé félkésznek tűnik a dolog.
Nem is nagyon értem, mire ez a nagy c65 hype: hiszen prototípus lévén lényegében nincs (és nem is volt) szoftvertámogatása. A MIST fórumát is követem, lehet szavazni c65 és c128 core-ra is, de a nagy példányszám ellenére az utóbbira is alig született natív szoftver.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.10.15. 16:23:40

@Dr.OG: Más szóval még mindig nagyon sok a C128 tulajdonos (köztük én), de leggyakrabban C64 programokat futtatnak a gépen. Valószínűleg a MEGA65-ön is majd C64 programokat fognak futtatni a legtöbben, ha egyszer megjelenik (végül is egy "über-Turbo Chameleon" lesz kb.). Pont emiatt tervezem az olyan funkciókat, mint pl. natív módban futó böngészőből 64-es módba való átkapcsolás automatikusan. Vagyis mindegy, milyen program, amit kiválasztasz, mert a rendszer eldönti ezt helyetted. Ami sokkal kényelmesebb, elegánsabb, mint folyton kézzel átkapcsolgatni (és kihasználhatók a natív mód előnyei, pl. hogy gyorsabb). Sosem értettem, a C128 tervezői miért nem gondoltak egy ilyen lehetőségre.

LGB 2016.11.16. 12:41:06

Bocs, ha volt szo rola, vagy mar ismert, de amugy Commander szeruseg mar letezik (az, hogy mennyire jo, vagy nem, azt nem en dontom el): a CBM command: cbmcommand.codeplex.com/

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.11.17. 20:23:49

@Isten Nyila: robi, engem az emulátoros buziskodások nem érdekelnek, a mega65 félék sem :) én csak az eredeti hardvereket használom

LGB 2016.11.18. 01:00:10

@enpera: Ertem az allaspontodat, csak annyi technikai finomitast megjegyeznek, hogy a Mega-65 FPGA alapu ami hardware. Nem emulator (ami ugye egy software). Ezt sokan nem ertik es/vagy keverik. Az viszont igaz, hogy nem "eredeti" Commodore hardware nyilvan. Leegyszerusitve es kicsit pontatlanul, az FPGA egy rakas logikai kapu meg memoria, amiben megmondhatod, hogy mi mivel legyen osszekotve. Ilyen ertelemben ugyanaz, mintha pl egy PCB-n raksz ossze valamit, csak ott drotokkal teremted meg a kapcsolatot, itt meg az FPGA-ban "van" es neki mondod meg, hogy mi-mivel-hogyan.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.11.18. 02:12:24

@enpera: Persze, használhatsz egy eredeti C65-öt is! :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.11.18. 20:16:30

@LGB: igaz, köszi a pontosítást.
Én is buzi vagyok, mert a partygépemben swinsid van :)

LGB 2016.11.18. 20:22:01

@enpera: En meg akkor foleg buzi vagyok, mivel emulatorokat _irok_ (tobbek kozott C65 es Mega65 emulatort is), az mar a bunok netovabbja :) :) :) :) El is megyek szegyelni magam gyorsan :) :) Na, de a viccet felreteve, ertem en ezt az allaspontot is, az biztos, hogy az "erdeti hardware" varazsa azert jelentos szempont, amugy nalam is, csak nalam nem kizaro tenyezo azert. Es ilyen szempontbol, bar a mega65 az igenis hardware es nem emulator, megse "eredeti" Commodore gep, amin nem kell csodalkozni :)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.11.19. 05:23:27

@enpera: @LGB: Ha nem a technikai oldalt nézzük, hanem a használati élményt (fekete dobozként), végül is az eredeti vasban kb. két dolog marad, ami egyedi és pótolhatatlan: a kép- és hangkimenet analóg jellege. (A MEGA65-be állítólag lehet SID chipeket tenni majd, így legalább ezt félig megoldja.) Egy emulátor esetében ami ezenkívül nagyon lehangoló, az a latency (az inputok és outputok közt). Mondjuk megnyomsz egy billentyűt, és egy tizedmásodperccel később reagál. (Vagy nincs szinkronban egymással a kép és hang.) Az FPGA esetében nincsen ilyen probléma. Szerintem a legjobb kifejezés rá, hogy klón.

LGB 2016.11.19. 21:16:52

@Isten Nyila: Hat igen. Bar, hogy oszinte legyek, nekem a legnagyobb bajom azzal van manapsag is, hogy erdeti C64, Ep-128, akarmi: Szep-szep, de nekem csak egy ("digitalis") monitorom van, helyem sincs ra sajnos mar, hogy egy CRT alapu cucc legyen (egyszeruen nem ferne el ... meg nincs is, az a masik), igy amugy is megy a PC TV-tuner kartyara a video output. Itt meg eleve mar hibadzik az elmelet, bar tudom, ez az en szemelyes problemam :) Digitalis hang kimenetbol is meg mindig konyebb analogot varazsolni, ha kell (lasd pont az emlitett SwinSID, eredendoen ott sem analog a kimenet, csak csinalnak belole). Mondjuk kepnel ez nagyobb problema ... Mondjuk mivel en sose jatszok/jatszottam szamitogeppel (gyerekkoromban sem), se PC-n, se a "8 bites korszakban", a latency gondolom azert nem zavar engem annyira. Ez utobbi meg tipikus emulator betegseg, csomo dolgot nehezebb megcsinalni, mert hat alattad van egy multitask OS, annak retegei miegymas, egy modern pl PC-n futtatva. Ebbol a szempontbol tenyleg jobb egy emulator helyett egy valodi hardware-es "klon" ahogy te mondtad, pl valami FPGA alapu realizacio. Felre ne ertsd, az igazi es megfizethetetlen elmeny az "erdeti cucc" szerintem is, csak vannak ilyen "evilagi" problemak is azert, lasd pl a monitor problemamat :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.11.20. 11:22:38

@LGB: ezért vettem egy kis lg led tv -t , kompozit bemenettel. Nem tökéletes, de működik.

LGB 2016.11.20. 19:06:24

@enpera: Van vmi tenyleg viszonylag kicsi (helyhiany, mint mondtam, CRT tuti nem fer el, ha eleg kicsi, mas valami talan) konkret ajanlatod? En is ezen gondolkoztam mostanaban, de nem tul nagy a valasztek, ha van is, tul draga, ahhoz kepest, hogy nekem egy "korszaknak megfelelo" kepatloju, nem tul nagy kene, ami lehetoleg olcso, es legyen rajta egy arakas analog videobemenet, tehat composite, S-video, es scart (amin be van kotve az RGB jelek is, ui van olyan "csalas" is, hogy van rajta scard, de RGB jeleket nem vezetik ra ...). Az RGB az viszont kellene mas regi masina szamara :) Szoval tippeket szivesen elfogadok :)